10 Haziran 2013 Pazartesi

Sektörümüz ne kadar karlı?

Hem içeride hem de dışarıda, “kar” kavramında farklı anlayışlar mevcuttur. Genellike üç ayrı kar rakamı yayınlanır:
·         EBITDA veya Operating Surplus: Vergi, amortisman ve faiz öncesi kardır. Şirketin net satış gelirinden, bütün ham ve yardımcı madde giderleri, enerji, nakliye, personel ve genel giderlerin (ofis, bakım, vs) düşülmesi ile hesap edilir.
·         EBIT veya Operating Profit veya Esas Faaliyet Karı: Yukarıda hesaplanan EBITDA’dan amortisman giderleri düşülerek, EBIT bulunur.
·         Net Kar: EBIT’den faiz giderleri ile ödenecek vergilerin de düşülmesi ile hesaplanır.

İki yıl önce gerçekleştirilen, Omüd arama konferansında tespit edilen konulardan biri de yeterli karlılık olmaması idi. Moderatör, öyleyse bu işi niçin yapıyorsunuz demişti. Gerçek şu ki, bugünlerde açıklanan bankacılık sektörü karları kadar, kar üretemeyen bir sektörüz.

Acaba ağlamayı adet mi edindik diyerek; Avrupa ve Amerika’da kar rakamlarını yayınlayan şirketleri araştırdım. Kimi borsaya kote olduğundan detaylı açıklama  yapmış. Bir kısmı ise, ortaklara bilgi notu yayınlamış. Bazı şirketler ise, yıllar arasında, açıkladığı (veya önem verdiği) kar yöntemini değiştirmiş.  Aşağıdaki oranlar, saf olukluya veya saf krafta ait değildir. Şirketin torba, plastik, gazete kağıdı  vb başka işleri varsa onların karları da dahildir. Bulabildiğim raporlardan; kar yüzdelerini hesapladım.

Yalnızca kağıt veya ağırlıklı kağıt üreten bazı grupların karlılık yüzdeleri:
2010
2011
2012
ortalama
Portucell
EBITDA

25,88
25,67
25,78
Operating Profit

17,89
19,06
18,48
Net Profit

13,19
14,07
13,63
Klabin
EBITDA
26,26
26,43

26,35
Operating Profit
22,41
20,49

21,45
Net Profit
15,29
4,71

10,00
Stora Enso
EBITDA



yok
Operating Profit

7,26
6,37
6,82
Net Profit

3,27
4,53
3,90
Billerud
EBITDA



yok
Operating Profit

10,45
4,68
7,57
Net Profit

7,30
6,48
6,89

Kraft üreten Portucell, bu çalışmaya konu olan şirketler arasında en karlı olanı görünüyor. Ayrıca bu grup için, yıllar ilerledikçe karlar azalmış tespiti de yapılabilir. Bu grubun kar ortalama yüzdeleri  ise,
EBITDA
26,07
Operating Profit
13,58
Net Profit
8,61

Şeklindedir. Demekki kağıt üreticileri 26% gibi ortalama Ebitda değeri sağlıyorlar.
Hem kağıt hem de oluklu üreten çeşitli şirketlerin karlılık rakamları şöyledir:
2009
2010
2011
2012
ortalama
IP
EBITDA




yok
Operating Profit
10,10
6,69
8,51
7,02
8,08
Net Profit
2,91
2,64
5,08
2,85
3,37
Duropack
EBITDA
16,10



16,10
Operating Profit
9,40



9,40
Net Profit




yok
Thimm
EBITDA


10,40
11,85
11,13
Operating Profit




yok
Net Profit




yok
Mondi
EBITDA




yok
Operating Profit

8,24
9,90
9,32
9,15
Net Profit

4,47
6,22
4,80
5,16
Dunapack
EBITDA




yok
Operating Profit

4,79
3,20

4,00
Net Profit




yok
Smurfit Kappa
EBITDA
12,20
13,50


12,85
Operating Profit
4,40
6,13
8,02
8,64
6,80
Net Profit


2,96
3,54
3,25
DS Smith
EBITDA
7,80
8,00
6,76
7,21
7,44
Operating Profit
3,30
3,44
5,97
6,80
4,88
Net Profit


4,41
5,62
5,02
RockTenn
EBITDA




yok
Operating Profit

12,42
6,62
5,76
8,27
Net Profit

7,69
2,70
2,74
4,38
SCA
EBITDA

10,88
11,94

11,41
Operating Profit

5,88
7,16

6,52
Net Profit




yok
VPK
EBITDA

9,22
9,09

9,16
Operating Profit

4,13
4,49

4,31
Net Profit




yok
Kapstone
EBITDA


18,21
15,03
16,62
Operating Profit


7,40
5,83
6,62
Net Profit




yok

Ebitda açısından en karlısı Kapstone, operating profit ve net profit bakımından ise Mondi en karlı görünmektedir. Duropack, Mondi’den daha karlı görünmekle birlikte makyajlı olduğunu düşünüyorum. Zira, takip eden yıllarda parça parça ve komple müşteri arayışına girdi. Benzeri bir durumun  SCA’da da olduğunu sanıyorum. Hem kağıt hem de oluklu üretenlerin ortalama kar yüzdeleri;
EBITDA
12,10
Operating Profit
6,80
Net Profit
4,24

Şeklindedir. Ülkemizdeki benzer statüdeki iki şirketin (Olmuksan ve Mondi) ortalama karlılık yüzdeleri aşağıdadır. Bu ikisinin sektör ortalamasını yansıtacağına inanıyorum. Rakamlar yalnızca 2012 yılına aittir.
EBITDA
6,83
Operating Profit
4,91
Net Profit
3,46

Tabloya göre, Türkiye oluklu mukavva sektörü, dünyaya kıyasla daha az para kazanmaktadır.

İnceleme sonunda, şu sonuçları çıkarmak mümkündür:
  • Yalnızca kağıdı, özellikle kraftı üretmek daha karlı. (Büyük miktarda  hurda esaslı kağıt üretenlere baktım ancak, rakamlarına ulaşamadım.)
  • Kutu üretimi arttıkça, kağıdın karı, kutu alıcısına hediye ediliyor. Bu açıdan, en büyük kraft üreticisi IP, çarpıcı bir örnektir.
  • Ölçek ekonomisi önemli. Yeterince büyük değilseniz, karlılıkta sürdürülebilirlik azalıyor.
  • DS Smith gibi büyük grupların, bütün fabrikalarının veya bütün ürün gruplarının karlılıkları homojen değil.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder